07 April 2011

Segmen belajar tulisan korea 1

Assalamualaikum & annyeong haseyo....



Hai adik manis. sape nak belajar tulisan korea angkat telinga! hehe, aku pun bukan lah sifu dalam bab-bab mengajar ni. cuma, aku nak share ilmu yang aku ada. kalau aku tersilap, tolong betulkan ok. aku jadi hardcore fan korea start form 1, dari situ lah aku gigih belajar tulisan korea sendiri. ye sendiri. aku tak attend mana-mana kelas pun. takde duit and takde masa.. haha. bajet je lebih. ok sekarang boleh keluarkan mouse, highlight abjad-abjad di bawah, right klik, copy then paste.

1) Konsonan
    (a) Simple konsonan
         ㅂ b, p   ㅊ ch   ㄷ d, t    ㄱ g, k   ㅎ h
         ㅈ j      ㅋ k     ㄹ l, r    ㅁ m     ㄴ n
         ㅍ p     ㅅ s     ㅌ t      ㅇ ng


    (b) Double konsonan
          ㅉ jj     ㄲ kk   ㅃ pp     ㅆ ss    ㄸ tt


2) Vokal
    (a) Simple vokal
        ㅏa      ㅔe    ㅣi     ㅗ o    ㅜ u 
        ㅐae    ㅓeo    ㅡ eu     ㅚ oe   ㅢ ui


    (b) Compound vokal
         ㅘ wa  ㅙ wae  ㅞ we   ㅟ wi    ㅝ weo
         ㅑya    ㅖye   ㅕyeo   ㅛ yo    ㅠ yu


Tapi.. tapi.. menulis korea ni tak semudah ABC. dia ade rules tersendiri. kalau nak tulis huruf vokal tunggal, macam 'A', kena ada tambahan '' kat depan ''. so A = 아. and kata kan nak tulis I, akan jadi . kalau vokal bersambung dengan konsonan, jadi macam ni... MA = 마got it?

Then, if nak tulis full word of kamsahamnida (terima kasih), kita kena tulis camni:

감   사   함   니   다
kam   sa   ham   ni   da

Kesimpulannya, maximum 2 huruf je ada kat atas dalam satu suku kata. and huruf ke-3 kena duduk bawah. contohnya dah nyata dan jelas dalam suku kata kat atas kan. so, renung-renungkan dan selamat belajar. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...