18 June 2011

Segmen belajar tulisan korea 3

Assalamualaikum & annyeong haseyo...


Hai you all! lama kot aku tak update entri mengajar bahasa korea ni. al maklum lah busy memanjang (busy lah sangat). ok ok, dah ready dengan ipad masing-masing? (apa kes pen dengan kertas.. outdated style). tak payah merepek-repek lagi, kita mulakan terus lah ye.

Kalau entri sebelum ni aku tekan kan pasal panggilan-panggilan dalam family, kali ni aku nak ajar kata-kata sapaan pulak. sekaligus, boleh lah korang praktikkan kat bakal mak mertua ke, bapak mertua ke, biras ke, beras ke, kucing sebelah rumah pun boleh jugak. kot-kot terus masuk senarai menantu pilihan sebab pandai cakap bahasa asing. aku pun dapat nama jugak.. haha perasan. dah dah! aku nak mula ni. korang ni suka buat aku lari topik. seperti biasa, ni bahasa formal ok. bukan bahasa pasar (banmal).

1.  apa khabar/ selamat  -  an  nyeong  ha  se  yo
     pagi sampai petang         안      녕   하  세 요


2.  selamat malam  -  an  nyeong  hi  ju  mu  se  yo
                                        안      녕   히  주  무   세  요


3.  selamat tinggal    -  an  nyeong  hi  kye  se  yo
     (orang yang pergi)     안     녕    히  겨   세 요


4.  selamat tinggal   -  an  nyeong  hi  ka  se  yo
     (orang yang stay)     안      녕    히 가  세 요



5.  hello (dalam telefon)  -  yeo  bo  se  yo
                                                여   보  세  요


6.  terima kasih  -  kam  sa  ham  ni  da
                                    감    사   합  니 다


7.  sama-sama  -  cheon  man  e   yo
                                    천      만  에 요


8.  maafkan saya  -  mi  an  ham  ni  da
                                      미  안  합   니 다


9.  tunggu sekejap  -  jam  kkan  man  yo
                                       잠     깐    만   요


10.  saya suka awak  -  joh  a  ha  se  yo
                                         좋   아   하  세   요


11.  saya sayang awak  -  sa  rang  hae  yo
                                              사  랑    해  요

Korang mesti pelik kan apsal sume ade 'yo' kat hujung. cam rap pulak ber-yo-yo. 'yo' tu menunjukkan rasa hormat, kalau berborak dengan member kamceng boleh lah drop 'yo' tu. tapi kalau berborak dengan mak mertua, jangan jangan. sila ber-yo-yo ok.

* kalau lah nak cakap 좋아하세요 tu semudah ABC, takde lah aku jadi kurakuraygslow =.=


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...