26 August 2011

Mood raya lebih menebal bila duduk hostel

Assalamualaikum & annyeong haseyo...

Hello orang yang tak sabar nak raya. kepada awek-awek kiut, dah berapa pasang baju raya korang beli? kepada jejaka-jejaka kacak, baju raya tahun lepas masih elok kan? so, korang takyah lah beli baju baru. baik duit tu bagi kat kitorang yang perempuan ni, buat beli baju raya lagi empat lima pasang... ngehehe.

***
Ok back to the topic. korang rasa tak yang perasaan excited nak sambut raya semakin pudar bila seseorang tu dah berusia belasan tahun, malah nak mencecah umur 20-an dah pun. kan kan? lain lah budak-budak kecik yang baru nak mengenal erti baju raya, duit raya, mercun raya dan hantu raya. konfem-konfem kaum ni lah yang paling happy beraya sampai tak ingat dunia.


Tambahan pulak kalau memang sepanjang 20 tahun tu lah duduk dengan family. kampung pun kat belakang rumah je. keluar rumah, jumpa atuk. pergi sidai kain belakang rumah kejap, jumpa nenek. tak pernah rasa istilah 'balik beraya di kampung' pun. so sad. (yang pasti golongan ni bukan aku.. hehehe)

Tapi, sedekat-dekat kampung korang pun, semalas-malas korang sambut raya pun, perasaan excited nak sambut raya tu tetap akan hadir bila korang duduk hostel masa bulan puasa. tak kisah lah korang sekolah berasrama penuh ke, separuh ke, belajar kat menara gading gajah ke... memang korang akan jadi insan paling happy bab nak sambut raya ni. betul tak? (orang yang tak duduk hostel tak layak jawab)


Yeay... aku pun pernah rasa tu tahun lepas. sepanjang hidup aku selama 17 tahun, memang aku selalu je berpuasa kat rumah dengan family. orang tak pernah duduk asrama kata kan.. hehehe. (sebenarnya aku pernah duduk asrama dua bulan masa form 1, pastu aku cabut... hahaha) 

Tiba-tiba pulak, tahun lepas... takdir telah memisahkan aku daripada family yang tercinta. terpaksa berpuasa jauh daripada mak ayah... huhuhu. *ok aku saja je menggedik, dah aku belajar kat universiti masa tu, memang lah kena duduk hostel... hehehe* so, nak tak nak aku kena lah berpuasa dengan housemates pulak. (mungkin aku patut tunjukkan mood happy dengan letak smiley). macam ni =)

***
Ok aku tak boleh lupa waktu malam pertama terawih, tak pasal-pasal aku termenangis sebab ingatkan family. haha.. malu sungguh waktu itu. entah macam mana boleh ter'touching' bagai pulak. padahal tiap dua minggu balik rumah... kehkehkeh.


Kemudian, hari pun berganti hari. aku tetap meneruskan rutin harian seperti biasa. tetap turun naik tangga batu caves yang menjadi mercu tanda UiTM Puncak Alam tu macam biasa. sebagai pelajar yang berdedikasi, kita perlulah sentiasa bersemangat walaupun ketika menjalani ibadat puasa. eceh! ayat nak bega. 

Makin lama raya pun makin dekat. waktu tu pulak kebetulan cuti Hari Kemerdekaan. apa lagi, housemates aku yang sememangnya bersemangat raya mengalahkan budak umur lima tahun pun berpakat-pakat nak kemas rumah. raya kata kan. kenalah kemas rumah. baru raya namanya.. hehehe.


Mula-mula sekali, kitorang mempersanggupkan diri menapak jauh-jauh ke mart kat blok lelaki. yeah, semata-mata nak cari kad raya. apa lah erti raya tanpa kad raya kan... haha *padahal tahun-tahun lain tak pernah fikir kad raya pun* errr... sebab apa kitorang pergi blok lelaki? mungkin sebab blok perempuan takde jual kad raya kot... kehkehkeh. pastu pergi beli juadah berbuka sikit sebab lepas ni kena kemas rumah.

Balik-balik je, kitorang pun terus bahagi tugas masing-masing. memandangkan dalam rumah aku cuma ada dua group lecture iaitu group E dan G *sape tak paham abaikan jelah*, kitorang pun kena mengemas ikut group lecture masing-masing. group E cuci toilet, group G kemas ruang tamu. aku group E, so... toilet lah date aku.

Tak padan dengan puasa, riuh rendah rumah kitorang bila aku pergi pasang lagu raya kuat-kuat dalam toilet. baru lah ada semangat nak menyental mangkuk tandas kan... hahaha. kalau ada jiran-jiran satu blok bising, maksudnya dorang jeles dengan kemeriahan rumah kitorang. kehkehkeh. (aku tak tau apa jadi dengan group G kat ruang tamu, harap-harap dorang sihat sejahtera lah hendaknya)...... oh dorang memang sihat sebab dah berjaya tampal kad raya tu sume kat dinding macam ni....


* kalau korang nak tau, kitorang gelarkan diri kitorang ni SNSD. sebab housemates aku ada 8 orang sume nya. kurang sorang ahli je dari SNSD... hehehe.

Dah habis part mengemas, tiba lah part yang paling tak boleh blah. kitorang pergi jemput jiran sebelah rumah berbuka kat rumah kitorang. hahaha. tetiba rasa macam makcik-makcik yang ajak jiran datang kenduri. "senah, jemput lah datang berbuka kat rumah aku nanti. ada buat cekodok sikit". ngehehe. (dialog hanyalah rekaan semata-mata)

Finally, azan Maghrib dah mai dah. masing-masing pun berbuka dengan lahapnya sopannya. then macam biasa, habis makan, kemas pinggan sume dan say goodbye to jiran. pastu pergi terawih. dan rutin kitorang pun berjalan macam biasa. (skip part biasa-biasa tu)

***
Sehari sebelum kitorang balik beraya kat rumah masing-masing, alhamdulillah kitorang sempat buat majlis khatam Al-Quran. setakat majlis sendiri-sendiri je. takde jemput jiran pun kali ni... hehehe.


Malam tu pulak, salah sorang daripada housemates aku nak balik Terengganu. kitorang pun pakat hantar dia sampai dataran yang ada kat tengah UiTM Puncak Alam. *sampai skang pun aku tak tau apa nama dataran tu*. sesi melambai-melambai sambil say goodbye pun berlangsung dalam keadaan penuh syahdu sampai lah bas dia hilang daripada pandangan mata kitorang. errr.. sebenarnya aku pun tak paham apsal kitorang tersyahdu sangat masa tu... hehehe.

Esoknya, barulah kitorang yang duduk area Pahang, Selangor dan Johor balik rumah masing-masing. excited giler nak beraya masa tu. sampai tak fikir dah ada Final Exam seminggu lepas raya... hehehe.

***
Ok habis pun cerita pasal pengalaman aku beraya as an asasian student tahun lepas. errkk... terpanjang ke cerita aku? hehehe. sori guys. tahun ni aku dah tak rasa excited sangat sebab sepanjang puasa aku ada kat rumah. mungkin tahun depan pulak kot aku rasa excited balik. harap-harap sempat lah nak beraya. tengok takwim tahunan pun macam takde raya je =.=

tak semangat nak raya macam mana sekali pun, Honey Cornflakes tetap aku buat. hehehe =D

***
Anyway... aku rindu kenangan sambut raya dengan korang sume, housemates. memories will never fade =)

Yuri's

Soo Young's

YoonA's

Hyo Yeon's

Sunny's

Seo Hyun's

Tiffany's

Tae Yeon's

Finally... kad raya yang di'sign' oleh jiran. errr... Wonder Girls maybe. kehkehkeh =P

8 comments:

Arif Sahimin said...

aku pun buat honey cornflakes..haha

kurakuraygslow said...

kau buat honey cornflakes??? oh i'm speechless.. hahaha

Ainn Hazwany said...

comel jee ! hahaa ;)

kurakuraygslow said...

@Ainn : haha =D

yusliza zainal said...

rindunya nak pose ngan housemates g...sayang semua..kita memang perangai semua pelik2...tp sedih sebab x menang rumag terbersih kan kan kan....huhuhu

kurakuraygslow said...

bilik B paling pelik.. haha! yup2, kita lah yang paling rajin kemas rumah. tapi takde rezeki nak menang..huhu :(

Seeker said...

rindu :')

**saya nangis first terawih
segan jap..

tq korang sbb layan maknae ea..;)

kurakuraygslow said...

@Fat : no biggie maknae =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...